שם הכותב: תאריך: 02 ינואר 2014

בשביל להיכנס לעובי הקורה בסוגיה זו, אפתח את דברי דווקא באמצעות סיקור קל של העשייה בדיסציפלינה אחריות תאגידית. במשך השנים האחרונות אנו נחשפים ליותר ויותר למידע וביקורת מצד חברות המתחבטות כיצד לאזן את "הרעש הציבורי"  כפועל יוצא של עשייה שוטפת.

חברות כמו נייקי, גוגל, אפל ועוד רבים וטובים מוצאות עצמן לא פעם בלב סערה ציבורית תוססת תחת נושאים הקרובים לליבנו (הצרכנים) – החל מעבודה לקויה בתנאים מחפירים, דרך שיעורי התחמקות ממס וכלה בצדדים חיוביים במימון פרויקטים לטובת אוכלוסיות מקומיות.

אין ספק שחשיפה למידע כזה או אחר, לבטח מעצבת החלטות ובהמון מקרים משנה את ה- DNA של הארגון כולו, ובפרט את מערך יחסי הציבור השיווק של אותן פירמות מובילות.

מכאן, אני יוצא לשאלה שבה אני מתחבט לאורכו של הקורס- "סוגיות באחריות תאגידית" שאני לומד במסגרת לימודי תואר שני בביה"ס למנהל עסקים –  איפה עובר הגבול בין יח"צ ושיווק לבין אחריות תאגידית בפועל ? האם נכון לטעון שמדובר בדיסציפלינה שיצאה כנגזרת של אותם תחומים בגלל אותו "רעש ציבורי", במטרה שייתן מענה להמונים ויביא למרכז הבמה את הניסיון לווסת את אותו הרעש בדמות של "אחריות תאגידית"? ובמידה וזה אכן הדבר, האם נכון להגיד שאחריות תאגידית נקראה בגלגולה הקודם – יח"צ?

ובכן, אני בטוח שהדעות יהיו חלוקות. מחד, אפשר לטעון שפעולות בתחום האחריות תאגידית של פירמות כמו אלו שצוינו לעיל זכו ללא מעט ליח"צ, בין אם טובים או טובים פחות, ויש שיגדרו אותם כפעילות שיווקית-נטו. מאידך, אפשר לטעון שאותן פעולות שוקפו לציבור דווקא מתוך אחריות ודאגה של הפירמה לשקף את המצב במלואו לקבוצות מחזיקי העניין שלה. אז מה מבין השניים נכון?

אין פה אמת אחת ונכון להגיד שיש סינרגיה בין אותן דיסציפלינות (יח"צ-שיווק ואחריות תאגידית) ,אבל יהיה נכון גם להפריד בין השניים. דעתי היא, שאחריות תאגידית מדגישה יותר את תחומי העניין של הפירמה שקרובים ללב הצרכן ונותנת לו כלי אובייקטיבי ככל הניתן, להתייחס לפרמטרים שונים בעשייה של הפירמה מסוימת. כל זאת נעשה תחת זמן נתון ובשיקוף מלא ככל האפשר, עפ"י פרמטרים מעוגנים בחוק, ע"מ לצמצם לצרכן את הדיסוננס כאשר הוא משתמש במוצרי הפירמה.

אני מודה, יהיה לי ספק ואפילו גדול, באם התחום הוא ניסיון לטייח פעולות חריגות של פירמות באמתלה של: "אנחנו יודעים שאנחנו לא בסדר, לוקחים עלינו אחריות מלאה ולהלן הדוח שפרסמנו שמציג את השגיאות שלנו. ממשיכים הלאה עד הדוח הבא".

היום אני יודע שהמצב הוא שונה לחלוטין, דוח אחריות תאגידית והביקורת מצד מחזיקי העניין הוא חלק בלתי נפרד מהמציאות היום יומית של פירמות ושל אנשים המושפעים מהפעולות שלהן. הכלי הזה חשוב מאין כמוהו ועוזר לנו כצרכנים, לקבל החלטות מושכלות יותר ובכלל להשפיע על פירמות ואפילו לעצב אותם מחדש!

יכול להיות שהתחום עבר גלגול נשמות, ובעוד כמה שנים נקבל אותו בצורה או בשם אחר, אבל דבר אחד בטוח- הוא היה פה, הוא פה, והוא כאן בכדי להישאר.

תגובות סגורות.