שם הכותב: תאריך: 19 יוני 2013

קמפיינים ודוגמאות לשיווק חברתי של חברות בארץ ובעולם

בשנת 2011, זכתה חברת "Toys R Us" בפרס הזהב בכנס Halo Award, על תרומתה למלחמה בסרטן בילדים באמצעות הקמפיין החברתי: (Toys R Us & Alex's Lemonade Stand Foundation (ALSF. שיתוף הפעולה בין העמותה ALSF, לToys R Us, כלל 8 שבועות של קמפיין בתוך החנויות ואון ליין, בכדי להגדיל את המודעות למחלת הסרטן ולהביא לגיוס כספים מירבי בעבור פיתוח תרופות מרפא למחלות הסרטן בילדים.

(Toys R Us & Alex's Lemonade Stand Foundation (ALSF

במסגרת הפעילות, מוקד המסר "ילדים למען ילדים" וההורים קיבלו  הזדמנות  לספר לילדים על החשיבות בתרומה לקהילה ועל אחריות חברתית. במסגרת הזו, ילדים התנדבו בעמותת ALSF  ומכרו לימונדה טרייה. 600 חנויות ברחבי ארצות הברית גויסו למטרה, בשילוב אתר אינטרנט ייעודי, FAQ וכמובן אירוע השקה מלווה בסלבס. בסיום האירוע, גיוסו 1.5מליון $ ל- ALSF, שהכריזה כי זאת הייתה הפעם הראשונה ששיתוף פעולה עסקי-חברתי פורץ את מחסום ה 1 מליון $ בשנה.

באותה שנה, זכתה P&G, בפרס הזהב על קמפיין התומך בהוקרת תודה לאמהות של ספורטאים אולימפיים. במקרה הזה, לא מדובר בשיווק חברתי קלאסי שפועל בשיתוף עם עמותה ללא כוונות רווח. החברה בחרה לפנות לקהל היעד הטבעי של מותגיה הרבים ולהתחבר אליה רגשית.

'P&G UK Athletes 'Thank you, Mum

 החל משנת 2008 פועלת חברת Microsoft בבלוג ייעודי בנושא האחריות החברתית לאזרחיה. בשנת 2012, השיקה פרויקט אמביציוזי בתחום הCSR – Corporate Social Responsibility, שנקרא: YouthSpark. הפרויקט מתעתד לעזור ל- 300 מליון ילדים ב- 100 מדינות בעולם ולסייע להם לקבל חינוך ברמה גבוהה, למצוא עבודה או לפתוח עסק משלהם. לשם כך, הם ייסדו פורטל מימוני בשם "Give for Youth" לשם הם מפנים את קהילת השותפים המעוניינים לתרום ולהשפיע באמצעות טכנולוגיה, על מנת להשיג את השינוי. כמובן, שהמדיה החברתית עובדת לטובתם, במייקרוסופט נוהגים להשתמש נכון בעיקר בפייסבוק ובטוויטר כדי לנהל את פרויקט המחץ הזה. עוד מידע בנושא, אפשר למצוא בHUB  הייעודי של הפרויקט בקישור הבא.

Microsoft YouthSpark Hub

ארומה ישראל פועלת במסגרת קידום האחריות החברתית תוך הקצאת משרה ייעודית לנושא (נעם גדליהו ממלא אותה). בשנת 2003 הקימו ארומה בשיתוף 'אפלייד מטריאלס', רשת 'חוויות רחובות', ו-'אשלים ציונות 2000' סניף ללא מטרות רווח הממוקם בבניין אפלייד מטריאלס ברחובות. שם מועסקים בני נוער במצבי סיכון, אשר לומדים לפתח כישורים תעסוקתיים וחברתיים בסביבה תומכת. כמו כן, בכל סניפי הרשת ניתן לחתום על כרטיסי אד"י לתרומת איברים ועל מסכי הטלוויזיה בסניפים, מוקצה "זמן קהילה" לעמותות ולארגונים שונים ללא תשלום לטובת הצגת סרטונים מטעמם.

 אנשים עם מוגבלות ארומה ישראל

תוכלו לקרוא גם את הפוסט של נועם גדליהו, מנהל אחריות חברתית של ארומה בנושא.

ובנימה אופטימית זו – כמה דברים בנושא, מפיו של הגורו הניהולי האמריקאי, מייקל פורטר.

ב- 2011 פורסם מאמר ארוך ומעמיק ב-"Harvard Business Review"  שקבע כי  הקפיטליזם בשיטתו הקיימת לוקה / בעייתי, יש לתקן אותו ולהכריז על עידן חדש בו "אחריות חברתית" תופסת מקום מרכזי בפעילות החברה.  לפי פורטר, אחריות חברתית צריכה להתבסס על העקרונות של הקפיטליזם, כלומר: חתירה לפריון ויצירת ערך. אלא שהערך לא צריך לפעול לטובת בעלי המניות והמנהלים (כי זה קצר טווח והרסני), אלא לפעול לטובת "ערך משותף" (Shared Value) לחברה ולכל השחקנים בסביבה שבה היא פועלת.

פורטר מציע שיטה שלפיה הבנק, הקונצרן ו/או הטייקון ימקדו את המאמצים החברתיים שלהם במרכז הפעילות העסקית, תוך הצעת מוצרים ושירותים שמייצרים ערך אמיתי ללקוחות ולקהילה. במקביל, להימנע מפעילויות שגורמות נזק ללקוחות, לסביבה או למדינה. כל זאת הוא מציע להשיג באמצעות התמקדות בחשיבה מחדש על המוצרים ועל השווקים שבהם פועלים, בהגדרה מחדש של יעדי הפריון בחברה, בשרשרת הערך שלה וביצירת אשכולות של עסקים בתחומים מסוימים.

עוד אומר פורטר, שהתרומה הגדולה ביותר של חברות לאחריות חברתית היא לא בפרויקטים חברתיים – אלא בפעילות העסקית המרכזית שלהן. גם משום ששם הן גורמות, כשהן גורמות, את הנזקים הגדולים ביותר – ובעיקר משום ששם, בלב הפעילות העסקית, מצויה עוצמתן. אם הפעילות החברתית תהיה במרכז פעילותן, במוצרים שלהן, ביחסיהן עם הלקוחות, העובדים, הסביבה והממשלה – ההשפעה שלה תהיה אדירה. וכדי שהן יוכלו ליצור ערך משותף גדול בפעילות העיקרית שלהם – הן חייבות לאמץ גישות ניהוליות חדשניות יותר, מורכבות יותר ומתוחכמות יותר.

במשפט אחד ומסכם לפי פורטר, רק יצירת ערך משותף יחזיר לאנשי העסקים את הכבוד ואת ההערכה מצד החברה.

וזוהי רק ההתחלה לה לה… אז אל תשאלו מה המדינה עשתה בשבילכם- בידקו מה אתם יכולים לעשות עבורה בחזרה.


אשמח לקבל תגובתכם למאמר, כיתבו לי : osnatew@osnatew.co.il

תגובות סגורות.