שם הכותב: תאריך: 06 ספטמבר 2016

השנה נערך בפעם החמישית כנס מידות לאפקטיביות במגזר השלישי.

המגזר השלישי למי שלא מכיר, אלו כל הארגונים במשק, הפועלים ללא מטרות רווח.

חברת מידות מסייעת לארגונים להפוך אפקטיביים יותר ולהשיג מטרות חברתיות.

מידי שנה, מידות בוחנת עמותות שונות ומדרגת אותן בעזרת כלי מיפוי שונים, ולבסוף מכריזה אילו עמותות יצרו ערך חברתי והובילו לשינוי חיובי.

מידות מנתחת תחומים חברתיים שונים, ביניהם מניעת אלימות נגד נשים, ארגונים העובדים עם ולמען צעירים והשנה נוסף תחום חדש- צעירים חרדים וערבים.

ניתוח התחומים מתבצע על ידי הערכת היקף ההשקעה בתחום, דרכי פעולה העשויים לתת מענה לסוגיה, הצעת יעדים להשקעה חברתית אפקטיבית ועוד.

אסטרטגיה פירושה עשיית ויתורים, תמצית מהותה של האסטרטגיה  היא מה לא לעשות" (גיא בייגל, מנכ"ל מידות) צילום: חן משיח

אסטרטגיה פירושה עשיית ויתורים, תמצית מהותה של האסטרטגיה
היא מה לא לעשות" (גיא בייגל, מנכ"ל מידות) צילום: חן משיח

מיפוי תחום חברתי ככלי אסטרטגי

בחברה טוענים כי תחילה, לפני שמקימים ארגון חברתי, יש למפות את התחום החברתי אליו אנו פונים.

ישנם 5 צעדים למיפוי התחום, אותם אנו צריכים לבחון:

  1. מהם גבולות הגזרה? (הגדרת התחום)
  2. מי השחקנים?
  3. מה המצב כיום? (צרכים ומענים)
  4. מה התוצאות אליהן רוצים להגיע?
  5. כיצד ניתן להגיע ליעד?

על מנת לסייע בדבר, בנו בשותפות חברת מידות וחברת נובה כלי מיפוי שונים, ביניהם מפה חברתית וכך בעצם קיימים כבר 673 ארגונים באופן כללי ו- 182 ארגונים בעלי תו מידות.

במהלך הכנס השתתפו ארגונים מהמגזר השלישי וסיפרו על הפעילות השוטפת שלה, אחד מהם הוא ארגון מנהיגות אזרחית. אחד מתפקידי הארגון הוא לייצג את המגזר השלישי מול משרדי הממשלה, הכנסת, והרגולטורים (המגזר הראשון). מנכ"לית החברה, ליאור פינקל-פרל, סיפרה על הקשיים שיש לארגונים מהמגזר השלישי וכיצד בעזרת כלי מיפוי אסטרטגיים הצליחו להתקדם ולכבוש עוד ועוד מטרות.

הייתה גם נציגות של משרד החינוך, אשר סיפרה כיצד הם פועלים על מנת לקדם את השיח הבין מגזרי ובנוסף אילו שולחנות עגולים קיימים בתחומים חברתיים, אשר אותם מלווה משרד החינוך. למשל, הכלת תלמידים עם צרכים מיוחדים, קידום בריאות, נוער בסיכון והשנה נפתחו עוד שני שולחנות עגולים חדשים: חינוך בלתי פורמלי במגזר הערבי ולהט"בים.

במהלך הכנס הרצו ארבע נשים מארגונים שונים וסיפרו כיצד כל אחת, מהארגון שלה, השפיעו וקידמו תחומים חברתיים. יפה לראות את שיתוף הפעולה בין המגזר השלישי למגזר הראשון, כיצד הוא מוביל ומקדם תחומים חברתיים ובעיקר, כיצד הוא ממשיך להתפתח ולהשתפר משנה לשנה.

מימין לשמאל: ליאור פרנקל-פרל מנכ"לית "מנהיגות אזרחית", הדס גבאי-לרום מנכ"לית "נובה", מיכל עוז-ארי מנהלת תוכניות בין מגזריות במשרד החינוך, מיכל ברמן מנכ"לית "פנים", גיא בייגל מנכ"ל "מידות". צילום: חן משיח

מימין לשמאל: ליאור פרנקל-פרל מנכ"לית "מנהיגות אזרחית", הדס גבאי-לרום מנכ"לית "נובה",
מיכל עוז-ארי מנהלת תוכניות בין מגזריות במשרד החינוך, מיכל ברמן מנכ"לית "פנים", גיא בייגל מנכ"ל "מידות". צילום: חן משיח

אפקטיביות ופילנתרופיה

בלט בנוכחותו וויליאם פוסטר, יועץ אסטרטגי בחברת Bridgespan ארגון מהמובילים בעולם בייעוץ אסטרטגי לשינוי חברתי. פוסטר המשמש גם כיועץ השקעות חברתיות של ביל גייטס, סיפר כיצד יש למנף השפעה של תוכניות חברתיות, וכי צריך להתמקד בתוכניות שהוכיחו את עצמן ולמקד בהן את התרומות. פוסטר סיפר כי משקיעים ותורמים גדולים אינם יודעים היכן להשקיע את כספם ובאילו ארגונים לתמוך כלכלית, דבר היוצר בקרבם תסכול. לכן הוא טוען כי כאשר תורם מעוניין לתמוך בארגון, חשוב מאוד שיתוף הפעולה בין הארגון לתורם ובנוסף חשוב שיהיה חזון משותף לשניהם, על מנת להגיע ליעד הרצוי. יש לעודד תרומות של פילנתרופים על אף שהתקשורת נוטה לבקר זאת בכל הקשור לנושאים חברתיים. לטענתו, מינוף ושיפור שיתופי פעולה עם פילנתרופים, עשויים רק להועיל לארגונים חברתיים ובכך לצמוח ולהתפתח.

היה מעורר השראה לצפות באיש כריזמטי, מרתק ובעל ידע רב.

"It takes a lot to do a lot" (William Foster). צילום: חן משיח

"It takes a lot to do a lot" (William Foster). צילום: חן משיח

צילום: חן משיח

צילום: חן משיח

היה מרגש לראות כיצד ארגונים מהמגזר השלישי קידמו ופעלו למען נושאים חברתיים בצורה אפקטיבית, כבשו יעדים והובילו לשינויים חברתיים.

כל שנותר הוא לאחל ל "מידות" להמשיך לבחון אפקטיביות בעמותות והארגונים השונים, להמשיך לקדם שיתופי פעולה בין מגזריים ולהמשיך להתרחב אל כמה שיותר תחומים.

 

תגובות סגורות.