שם הכותב: תאריך: 30 ינואר 2017

מדי פעם נתקלים סטודנטים בקורסים של חוגים אקדמיים במדעי החברה כמו "ספורט ופוליטיקה", "כדורגל וגיאופוליטיקה" ונראה כאילו קושרים שני תחומים לא קשורים ביניהם – ספורט תחרותי ותהליכים חברתיים, מדינתיים וכלכליים לעיתים. האמנם מוזר ולא טבעי השילוב בין ספורט לחברה?

ובכן, יש לפחות קבוצת ספורט אחת שניתן ממש לדבר על האחריות החברתית שהיא מפגינה כלפי החברה שממנה היא באה, העיר ממנה היא צמחה, הקהילה שהיא יצרה סביבה והרוח שמלווה אותה במשחקים, באימונים ובקבוצות הגיל השונות שמתאמנות תחת שמה – הפועל קטמון ירושלים.

סיפור שהיה כך היה: ב-2007 החליטו אוהדים שלא היו מרוצים מהנהלתה של קבוצת הכדורגל האהובה שלהם, הפועל ירושלים, להקים קבוצת כדורגל חדשה בבעלות עמותה ולפתוח קבוצת אוהדים בעצמם. לאחר מספר מהלכים, הקבוצה הוקמה בשמה הנוכחי.

 

הקשר בין אחריות חברתית לבין קבוצת כדורגל

ניתן לומר כי אחד הסעיפים המעניינים ביותר בתקנון הקבוצה הוא הסעיף שמדבר על פיתוח ועידוד הקהילה שממנה מגיעה הקבוצה: "לפעול בשם ערכי הכדורגל והספורט ההוגן, לטיפוח ערכים קהילתיים בירושלים ולעודד פעילות ילדים ונוער לספורט הישגי ולתרבות הספורט". הקבוצה רואה לנגד עיניה את הערך של קידום החברה בעיר שבה היא פועלת כחלק בלתי נפרד מהפעילות שלה ורותמת לשם כך את כל מי ששותף לדרכה – האוהדים, השחקנים ומתנדבים נוספים. הדברים באים לידי ביטוי במספר פרויקטים שהעמותה מפעילה, שנקראים בשם הכולל היוזמה החברתית. הקשר בין הפרויקטים הוא כדורגל כמובן, אך הם מתאפיינים בכך שהם פונים לאוכלוסיות שונות, מגזרים שונים וגילאים שונים.

wall_decal_soccer_girl_women_s

בין הפרויקטים ביוזמה החברתית נמצא פרויקט "ליגת השכונות", פרויקט המיועד לבני ובנות 10-14 בכיתות ד'-ח' בירושלים שמוגדר כ"פרויקט חברתי המשתמש בכדורגל ככלי לקידום חינוכי". ילדי הקבוצות זוכים לשני אימונים שבועיים על ידי מאמן מוסמך והם נדרשים להשתתף בפעילות לימודית במרכז הלמידה כתנאי להשתתפות באימונים. אחת לחודש מתקיים טורניר בין כל ילדי הליגה, מה שמאפשר מפגש        בין ילדים ממגוון אוכלוסיות העיר ירושלים ומרקע דתי, גיאוגרפי ולאומי שונה. את הקבוצות ואת מרכז הלמידה מפעילים חברי עמותת האוהדים ומתנדבים נוספים. למעשה, זוהי רק אחת הדוגמאות שבה הקבוצה קושרת בין הפעילות השוטפת של היותה קבוצת כדורגל לבין הפעילות החברתית-קהילתית שלה.

הפועל קטמון ירושלים היא בוודאי לא קבוצת האוהדים היחידה בארץ, אבל היא בהחלט מהווה מודל מעניין ומוצלח לאופן שבו אוהדים של קבוצת כדורגל מפעילים ומממשים פרויקטים שמבוססים על מגוון ערכים חברתיים והומניים שבאים לידי ביטוי הן בקבוצה הבוגרת והן בקבוצות השונות שמופעלות על ידי עמותת האוהדים. עוד סממן להצלחה של הקבוצה הוא שווי החשיפה הפרסומי שלה, שנבחן במחקר שנעשה לאחרונה, בו נמצא כי בהשוואה לקבוצות כדורגל אחרות, שווי החשיפה של הקבוצה גבוה יחסית לקבוצות אוהדים אחרות (שמדווחות על שיעור חשיפה גבוה באופן יחסי) ואפילו לקבוצות בליגת העל בכדורגל.

 

נקודה למחשבה

הקמה ותחזוק של קבוצה המנוהלת על ידי עמותת אוהדים היא תהליך לא פשוט, בגלל התלות הכלכלית באוהדים ובמשקיעים נוספים לצורך מימון פעילות הקבוצה. הקמה של מערך מתנדבים, פרויקטים חברתיים שונים, מגוונים ומורכבים גם הוא אינו דבר של מה בכך והוא דורש כוח מניע משמעותי על מנת שפרויקטים שכאלה יצאו לדרך ויתקיימו לאורך זמן. שני הרבדים האלה שבהם קבוצת הכדורגל ועמותת האוהדים פועלות יחד, מתואמים ביניהם מבחינת ערכים וחזון משותף. המהלכים והדרך שהקבוצה עושה לאורך השנים עשויים לתרום לקבוצה על ידי הרחבת מעגל האוהדים, המשתתפים והמשתתפות בפרויקטים שלה והשותפים לדרך שיכולים בעצמם להפוך יום אחד לאוהדים שלה ולתרום בעצמם למיזם.

 

 

 

 

תגובות סגורות.