שם הכותב: תאריך: 03 אוגוסט 2017

בשנים האחרונות אחד הנושאים המדוברים ביותר הוא שינויי האקלים והנזק שהאדם גרם לסביבה וכדור הארץ במשך שנים, ואנו רואים שהדבר מתחיל להתנקם בנו. הנושא צריך להדאיג את כולנו ובמיוחד ממשלות של מעצמות כגון ארה"ב, שהתיימרה להיות מובילה בנושא. אך בניגוד להצהרות קודמות, מאז נבחר דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב הוא הספיק לעשות לא מעט צעדים שמרחיקים אותה ממטרה זו. הוא קיצץ תקציבי מחקר מגופים העוסקים בשינוי האקלים והמהלך המשמעותי ביותר – ביטל את התוכנית המרכזית שהנהיג אובמה לשמירה על איכות הסביבה "תוכנית האנרגיה הנקיה" שלפיה לארה"ב יש מחויבות להפחתת פליטת חומרים והיא הכרכית לקיום התחייבותה בהסכם פריז.

דווקא כשהממשל האמריקני מראה על נסיגה במאבק נגד שינויי האקלים, תאגיד הענק וולמארט מתחייב להפחית פליטות גזי חממה במיליארד טונות עד 2030.
וולמארט הודיעה לאחרונה שהיא מתכוונת להפחית מיליארד טון של פליטות גזי חממה משרשרת הייצור והאספקה שלה. החברה מקדמת פרויקט חדש, הנקרא "פרויקט גיגה-טון", ובו היא מעודדת את הספקים שלה להפחית את פליטות גזי החממה שלהם ולשם כך היא קידמה פלטפורמה שתעזור בכך. היא מציעה לפעול להפחתת השימוש באנרגיה, לצמצם ייצור פסולת, מעודדת חקלאות בת-קיימא, הפחתת בירוא היערות ועוד. בנוסף, היא מעודדת את הספקים להציב לעצמם מטרות של הפחתת פליטות גזי החממה משלהם, כדוגמת הפחתת הפליטות ב-20% עד לשנת 2030.

חשוב לי לציין את מידת ההשפעה העצומה שיש למהלך הזה – וולמרט היא מעצמה, ונחשבת לתאגיד העשירי העשיר ביותר בעולם, ולכן מדובר כפי שנאמר מדובר בצעד בעל השפעה עצומה על מאזן פליטות גזי החממה העולמי.
אז למה היא עושה את הצעד?

יש הטוענים שוולמרט רוצה להיראות טוב בעיני הציבור ועל כן, משקיעה בפרויקט החדש וחושבת שכך תמשוך יותר לקוחות ותיצור לעצמה שם של חברה ירוקה שמקדמת התייעלות סביבתית. בנוסף לטענה זו יש החושבים שוולמארט מקדמת זאת במטרה להתייעלות כלכלית. פליטות הגז מזיקות וכן מהוות בזבוז כסף (שימוש בחומרים לא מנוצלים) לכן, התייעלות בנושא זה תפחית עלויות בקנה מידה רחב עבור התאגיד.

האם זה קורה גם אצלנו?
ניתן לראות, שחברות שונות פועלות בדרכים דומות וכי וולמארט אינה היחידה במערכה. גם בישראל, תאגידים שנחשבים בעלי כוח והשפעה מקדמים מהלכים ותוכניות להפחת פליטת גזי חממה  גם כאשר העניין לא מתוקן בחוק. ניתן לראות לדוגמא את רשת שופרסל שצמצמה את פליטות גזי החממה שלה ב-18% מאז 2012, או את רשת שטראוס שמתחייבת בדוח הקיימות שלה להפחית את ההשפעה הסביבתית בתחום האנרגיה ב-15% לטון מוצר עד סוף 2020. התאגידים האלו פועלים להשגת ערך משותף בכך שעוזרים לסביבה ומצמצמים במקביל עלויות, בדומה לוולמארט.

נחזור לעניין בו התחלנו, חברת וואלמארט. בין אם מדובר באינטרס אישי כלכלי של החברה או ברצון לקידום סביבתי, אני חושבת שהצעד שוולמארט מקדמת הוא חשוב מאוד. לדעתי וולמארט, כתאגיד שהוא למעשה מעצמה ויש לו כוח רב לא פחות מהממשל, מהווה דוגמא לתאגידים אחרים וכמובן גם לספקים ולמחזיקי העניין שלה. בניגוד לוולמארט, לממשל יש מחויבות הכרחית (ולא וולנטרית) הן עבור הסביבה והן עבור תושביו, ואני חושבת שעליו לעשות כל שביכולתו על מנת להעלות את המוטיבציה של חברות להפחית את פליטות גזי החממה שלהן. על הממשל ליצור רגולציה שתומכת בתהליך כזה ואף צריכות לקדם תכניות שונות של המדינה שיממנו את הפחתת פליטות גזי החממה. לכן, אני חושבת שעל הממשל האמריקאי לפקוח את עיניו ולשנות גישה. לא הגיוני שעסקים וחברות פרטיות יקדמו נושא חברתי וסביבתי חשוב כל כך ומנגד, הממשל  לא רק שאיננו מקדם את הנושא אלא גם נסוג מהפעילות הנוכחית שלו.

שייך לנושאים: אחריות תאגידית

תגובות סגורות.