שם הכותב: תאריך: 24 יולי 2016

בשבועות האחרונים מסתובבת ברשתות החברתיות ובלינקדאין בראשן, תמונה המשותפת בין המשתמשים ובה מעין טבלה המציגה את התנאים להישארותו של עובד במקום העבודה.

בתרגום חופשי נאמר בה "עובדים נשארים כאשר הם: מעורבים, מקודמים, מאותגרים, מועצמים, נמצאים במשימה, מוערכים, מונחים (יש להם מנטורים), משלמים להם היטב, סומכים עליהם, ומוקירים אותם".

ללא שם

כל שמונת התנאים הללו נכונים, אם כי עובדים ככל הנראה יישארו לרוב במקום העבודה גם כאשר לא יתקיימו כולם באופן מושלם או כלל. יחד עם זאת ישנו אלמנט נוסף שלא נכלל ברשימה הנ"ל והוא היכולת להזדהות עם החברה וערכיה.

בעידן של שיתוף ומעורבות עובדים, צרכנים ואף משקיעים, לא די לקהלים אלו בקבלת הערכים המסורתיים בלבד מחברות, הם מעוניינים ליצור קשרים עסקיים עם  כאלו שהערך המוסף אותו הן מציעות תואם את הערכים בהם הם עצמם מאמינים. ובמילים פשוטות; אנשים רוצים לדעת שלחברות הגדולות אכפת מאותם הדברים שאכפת להם.

מחקר אמריקאי מלמד שבעוד שתפישת חברה כפועלת בצורה אתית מעלה את פריון העובדים, תפישת החברה ככזו שאינה אתית אף תגרום לנטישתה בסופו של דבר. המחקר אף מעלה שכ-83% מהמועסקים במשרה מלאה בתפקיד מקצועי או ניהולי יעדיפו לעבוד בחברה אתית מאשר לקבל שכר גבוה יותר.

מסיבות אלו ונוספות נוסד בשנת 1998 ארגון מעלה שביקש לקדם את נושאי האחריות התאגידית בישראל – בהם שוויון הזדמנויות במקום העבודה, יחס הוגן כלפי עובדים ונתונים נוספים אותם ניתן להגדיר תחת מכלול הפעילויות האתיות של חברה. חשוב לציין כי הארגון עצמו פועל תחת מטריה של חברות ידועות במשק הישראלי ומטעמן.

אך בעידן בו הצרכנים הפכו לשותפים פעילים הם כבר אינם מסתפקים בישיבה בחיבוק ידיים וציפייה לקבלת המידע – הם רוצים להיות מוקדי הידע עצמם. לכן, בדיוק כפי שאתר ויקיפדיה מזמין גולשים לתרום מהידע האישי שלהם אודות ערכים כללים, מבקש אתר wikirate.org מהגולשים לתרום מהידע האישי והמקצועי שלהם אודות החברות הגדולות ברחבי העולם. האתר מציג מדדים חברתיים, כלכליים וסביבתיים שונים של חברות אלו ומאפשר מעבר לשיתוף הידע האישי של כל גולש גם גישה למידע שאינו מפורסם בדרך כלל על ידי אותן החברות.

הממשק המוכר למשתפי הידע מציע יצירת מידע אודות חברות, עריכה, הבאת סימוכין ואף דיון ופסילת מידע על ידי משתמשים אחרים במידה ונמצא לא אמין או לא מבוסס. כך נוצרה מערכת אקולוגית שמנגישה ומעניקה ציונים לחברות על נתונים רבים כגון שיעור פליטת מזהמים על ידי מפעלי החברה, תנאי העסקה, מספר הנשים המועסקות בהנהלת החברה ורבים נוספים.

Welcome to Wikirate.org from The Wikirate Project on Vimeo.

לא קל להבין באופן מיידי כיצד להתבונן בנתונים המוצגים, אך השקעה של מספר דקות תספיק על מנת לפענח את שיטות הקטלוג והניקוד של האתר ותתרום רבות להרחבת הידע על חברות הענק המשפיעות על החיים של כולנו.

אתם מוזמנים להיכנס כבר עכשיו וללמוד מעט יותר על יצרן הרכב שלכם, מפעל המשקה האהוב עליכם ואפילו על החברה בה אתם עובדים. גיליתם משהו מעניין? אל תשכחו לשתף – זה הרי כל העניין.

תגובות סגורות.