שם הכותב: תאריך: 18 מרץ 2015

אתם בטח שואלים את עצמכם את השאלה- מה הקשר בין אחריות חברתית ואינטרנט?

בשנים האחרונות, עם הופעתן של רשתות חברתיות והפיכתן לתופעה גלובלית בקנה מידה עצום, אתרים רבים הבינו את כוחו של האינטרנט ויתרונו ככלי כלכלי להשאת רווחים, האינטרנט הפך לעולם מקביל ללא חוקים מוקפדים ושליטה. כך נוצר לו תחום פרוץ הנתון לכאוס תמידי ומחסור קריטי באכיפה מוסדרת, תחום בו ניתן לנצל חוסר ידע ותמימות צרכנית. אז איפה האחריות החברתית נכנסת כאן?

פייסבוק זוהי הרשת החברתית הגדולה בעולם, המונה למעלה ממיליארד משתמשים פעילים (כאלו שנכנסים לדף הפייסבוק שלהם לפחות פעם אחת בחודש). תחת כנפיה של פייסבוק, מיליוני חברות ובעלי דעה ,המפרסמים באופן חופשי וחינמי כל העולה על רוחם. אין כל אכיפה מוסדרת של תכנים המועברים לקהל הרחב על ידי אינטרסנטים שונים, יתרה מזאת, אין כל אכיפה על תגובות פתוחות לציבור.

דוגמא טובה לכך התרחשה, כאשר פייסבוק הסירה את הדף המוכר לכל ישראלי הנוכח ברשת החברתית- "סטטוסים מצייצים". מפעילי הדף עברו על חוקי השימוש בפייסבוק ומדי פעם פרסמו תוכן שמומן על ידי בעלי אינטרסים שונים, ללא גילוי נאות. פייסבוק בתגובה הסירה את הדף לצמיתות בטענה כי הייתה במקרה זה הטעייה צרכנים. מנגד, כמעט מיליון אוהדי הדף הגיבו בצורה שונה מן המצופה, והשתתפו במאבק להחזרתו של הדף המדובר.

דוגמא זו מוכיחה את פריצותו של האינטרנט בכלל ופריצותן של רשתות חברתיות בפרט, מקרה המראה את הפרת האיזון בין ההתפתחות הכלכלית לבין רווחת החברה. פייסבוק הפכה לחלק פעיל בכל תחומי חיינו, עד כדי כך ששכחנו כי היא בעצם עסק, עסק המחויב לשאת באחריות כלפי קהל לקוחותיה העצום. אך פה גם כישלונה, פייסבוק גילתה על המקרה הנ"ל מתלונה שהועברה על ידי מתחריהם של "סטטוסים מצייצים" ולא בכוחות עצמה.

זאת ועוד, פייסבוק מנצלת את כוחה ויודעת לנווט פרסום וכתבות בהתאם לתחומי עניין של כל צרכן. היא יודעת מי אנחנו, מה אנחנו אוהבים, מה קורה לנו בחיים, היא יודעת עלינו יותר מאשר אנו יודעים על עצמנו. כך בכל בוקר כאשר אנו נכנסים לרשת אנו רואים בדיוק מה שפייסבוק רוצה שנראה, פרסומות שמותאמות בדיוק לנו כקהל לקוחות מפולח בצורה הטובה ביותר ומנצלת בעצמה את חולשתנו כצרכנים. פייסבוק כעסק, דואגת יותר לתדמיתה והכנסותיה מאשר לצרכן ואינה מראה אחריות חברתית המצופה מעסק בעל כוח השפעה רב כל כך.

ללא שם

איגוד האינטרנט הישראלי מנסה להילחם בתופעה, ולהגן על הצרכנים מפני מידע פוגעני ולא הולם באינטרנט. לאחרונה הושק קמפיין שמטרתו לעצור את האלימות המילולית באינטרנט "אל תשתפו, תשתתפו". בסרטון המלווה את הקמפיין מצולמים סלבריטאים מקריאים תגובות פוגעניות של משתמשים, אשר פורסמו ברחבי הרשת, בין היתר, ברשתות חברתיות כמו פייסבוק. אנו כצרכנים בעצמנו לא מבינים את עוצמתו של האינטרנט ומנצלים אותו ככלי להבעת דעה בריונית ולא ביקורתית. לצערנו, מלחמתו של האיגוד היא כטיפה בים.

פייסבוק, כחממת עסקים, שוכחת את מחויבותה לאחריות חברתית ודאגה לקהל הרחב מתוקף היותה רשת חברתית הדוגלת בחופש הדיבור והליברליות. אנו מצדנו, כצרכנים, שוכחים לסנן ואת העובדה כי מולנו עומדים אנשים אמתיים עם רגשות, ומרשים לעצמנו להגיב בצורה פוגענית ולא נאותה בעליל. כולנו נכשלנו, אנו כצרכנים לא מצפים שיגנו עלינו בעולם הווירטואלי, ולחברות כמו פייסבוק אין יכולת אמתית להגן עלינו.

ללא שם

עולם האינטרנט הפך לחלק טריוויאלי מחיינו, אך בכדי שתועלתו תהיה גבוהה מנזקיו, יש צורך ביצירת הגנות צרכניות. הדוגמא שהועלתה קודם לכן היא אחת מיני רבות המעידות על ניצול צרכני וחוסר שקיפות באינטרנט. אחריות חברתית נחוצה והכרחית באינטרנט למען עתיד בטוח יותר לילדינו, הצרכנים התמימים והפגיעים ביותר של העולם הזה.

ללא שם

תגובות סגורות.