שם הכותב: תאריך: 13 יוני 2016

במסגרת קורס חובה בתואר שני במנהל עסקים בנושא "אחריות תאגידית" נחשפתי לתחום שמבחינתי היה חדש, אליו לא הייתי מודע. הקורס עוסק בדילמות שקשורות במידת ובהיקף האחריות שעל תאגידים ליטול על עצמם בהקשר של השפעתם (החברתית והסביבתית) על קבוצות שונות של מחזיקי עניין.

במהלך הקורס הבנתי את חשיבות הנושא ויחד עם זאת עד כמה הוא נמצא בחיתוליו – בעיקר בארץ. החברות העסקיות הן חלק מהחברה הסובבת אותן ניזונות ממנה וקיימות בזכותה. הדרישה שחברות יחזירו לסביבה הינה דרישה בסיסית, הגיונית וסבירה.

בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות של תאגידים לאחריותם החברתית וסביבתית ובמקביל, חל גידול במספר החברות המפרסמות דווח אחריות תאגידית לציבור. הדוח חושף בפני הציבור מידע ונתונים המשקפים את פעילות התאגיד, האופן בה הוא משפיע על מחזיקי  העניין (עובדים, לקוחות, ספקים, איכות סביבה ועוד) ועל הדרך בה הוא פועל להיטיב איתם. מטרת הדיווח היא להניע תהליך של מחויבות מצד התאגידים לחיזוק הפעילות החיובית שלהם. פרסום הדוח מאפשר ביקורת חיצונית ומהווה תמריץ להשתפר ולהתייעל. הדוח מאפשר לציבור: לשפוט את פעילות התאגידית, להשוות בין הפעילות של התאגידים השונים ואף לשלב במכלול השיקולים מאיזה עסק הוא רוצה לרכוש מוצר / שירות.

ללא שם

המכללה למנהל שמה לעצמה יעד לקדם את הנושא של אחריות תאגידית, לטובת כך הוקם מרכז לאחריות תאגידית[1], שמטרתו להוביל את תחום הידע המתפתח של אחריות חברתית תאגידית, ולהוות אבן שואבת אקדמית ויישומית בתחום (ההגדרה לקוחה מאתר המרכז עצמו). הוגדר חזון למרכז ונקבעו יעדים. אין ספק שהמרכז מנסה לטביע את חותמו, אבל…. כאשר חיפשתי דוח אחריות תאגידית של המכללה למנהל לא הצלחתי למצוא. פניתי למרכז לשם קבלת הדוח והופתעתי לגלות שהמכללה למנהל לא פירסמה מעולם דוח בנושא אחריות תאגידית.

כגוף המתיימר להוביל, לשנות ולהשפיע בתחום של אחריות תאגידית, אני מצפה מהמכללה למנהל ומהמרכז, לפרסם דוח עיתי בנושא ולהוות מודל לדוגמה וחיקוי. אין ספק שהמכללה למנהל מקדמת נושאים שהיא יכולה להתגאות בהם כגון: עמדות מחזור ברחבי הקמפוס, מודעות לאנשים בעלי מוגבלויות, מלגות לסטודנטים ועוד. יחד עם זה יש שאלות שעליהן הייתי רוצה לקבל מענה, כדוגמת: איך מתייחסת המכללה לעובדיה? לספקים? האם יש תחומים שעליה להשתפר? ועוד.

המטרה הראשונה שקבע לעצמו המרכז לאחריות תאגידית במכללה למנהל, היא: "להוות מודל של מוסד אקדמי אקטיבי אחראי חברתית, סביבתית וכלכלית". בחזון המרכז מופיע המשפט הבא: "להיות ה"ענן לפני המחנה" ולהוות "דוגמא" למימוש עקרונות התפיסה המקצועית ":"נאה דורש נאה מקיים" היא אמרת חז"ל הדנה בהתאמה בין הצהרותיו של אדם, לבין מעשיו, אדם הדורש משהו מאדם אחר עליו לקיים את אותם דברים. הצפייה שלי מהמכללה לפרסם דוח, לעמוד מאחוריו ולהשתפר מדוח לדוח.

ללא שם

במהלך כתיבת הפוסט תהיתי באיזה שלב נמצאת המכללה למנהל בהתאם למאמר שפירסם סיימון זיידק[2]. זיידק הגדיר חמישה שלבים מובחנים בהתמודדות חברות עם אחריות תאגידית: שלב ההתגוננות, שלב הציות, שלב הניהולי, שלב אסטרטגי והשלב האזרחי. למיטב שיפוטי המכללה למנהל נמצאת בשלב הניהולי: המכללה מבינה שזהו תחום רחב שמתפתח, שיש פוטנציאל לרווח בטווח הבינוני ויש צורך להצטייר כעסק אחראי ולכן המכללה מטילה על המרכז להוביל את הנושא אבל זה אינו חלק מה- DNA שלה וחבל שכך. עבודת המרכז לאחריות תאגידית יכולה להוות בסיס מצויין כדי לקדם את המכללה לשלב האזרחי, המתקדם ביותר.

 

[1] http://csr.colman.ac.il/

[2] https://hbr.org/2004/12/the-path-to-corporate-responsibility

תגובות סגורות.