שם הכותב: תאריך: 17 יוני 2014

במסגרת סמינר-מחקר בנושא עסקים חברתיים, המתקיים תחת פעילות המרכז לאחריות תאגידית ומנוהל ע"י פרופ' בני גדרון הועברו ב- 28.5.14 שתי הרצאות בנושא.
ההרצאה הראשונה עסקה בנושא עסקים חברתיים בווייטנאם והשנייה הציגה את פעילויות סיסקו ישראל באזורנו בתחום של אחריות תאגידית.

בפוסט זה אציג בפניכם את ההרצאה הראשונה של Dr. Pham Vu
Thang Director of Center for Economic Development Studies (CEDS)
והקולגה שלו הגב' Huong Huyen  שניהם מ- University of Economics and Business, Vietnam National University Hanoi.

בקצרה על ווייטנאם-
במדינה חיים כ- 87 מיליון אנשים (דרוג 14 בעולם), אלו ממחולקים לכ-54 מיעוטים אתניים. הקבוצה האתנית העיקרית במדינה היא וייט המהווה  כ-86% מהאוכלוסייה  והדת העיקרית במדינה היא בודהיזם.
תוחלת החיים עומדת על  70.35 שנים בממוצע.
ולפי מדד הפוריות לכל אישה יש בממוצע 1.89 ילדים.
מבחינה כלכלית וייטנאם היא אחת מהמדינות העניות וזאת נובע מעוד סיבות כמו מלחמת אזרחים שהכבידה על כלכלתה בסוף שנות ה- 60, חרם ארה"ב עד 94' ועוד. יחד עם זאת, ב- 87' מצבה החל משתפר בעקבות פתיחת שעריה לתיירים ובין 2004-2007 הראתה צמיחה בשיעור ריאלי שנתי ממוצע של למעלה מ-8%. ב- 2010  נאמד היקף התוצר המקומי גולמי של כלכלת וייטנאם בכ-104 מיליארד דולר, כאשר התוצר במונחי כוח קנייה נאמד
בכ-275 מיליארד דולר. התחזית אופטימית ומסתמן כי המדינה תמשיך  לשמור על גידול עקבי ויציב של קצת למעלה מ- 7% צמיחה.
הכלכלה נסמכת בעיקר על חקלאות ותעשייה כאשר המגמה הינה התחזקות של זו האחרונה (כ- 40% ב- 2011). אורז הוא הגידול העיקרי  והיא נחשבת לאחת ממגדלות האורז החשובות והגדולות בעולם. בערי הצפון, כמו האנוי והיפונג, מתרכזת התעשייה הכבדה, המבוססת על מרבצי הפחם והברזל באזור. כמו כן, נמצאים מרבצי מתכות אחרות, אך כרייתם נמצאת רק בתחילת דרכה.
לא רק בתיירות אלא גם ביחסי הסחר נפתחו שערי המדינה לעולם והמדינות היצוא העיקריות (על פי סדר חשיבות) הן ארצות הברית, האיחוד האירופאי, מדינות ה-ASEAN, יפן וסין.
מבחינה פוליטית נכון לשנת 2014  קיים משטר חד-מפלגתי בהנהגת המפלגה הקרויה "הרפובליקה הסוציאליסטית של וייטנאם". הנשיא הוא ראש המדינה והצבא.

סקירה תמציתית זו על וייטנאם אפשרה להבין פחות או יותר על איזה רקע קמו ופועלים העסקים החברתיים במדינה.

תחום זה של עסקים חברתיים הינו מושא המחקר שעליו עבדו בשיתוף ד"ר Thang
והגב' Huyen. לדבריה, קיימים במדינה גם עסקים חברתיים (Social Enterprise) ותיקים הפועלים למעלה מ-20 שנים. ברובם הם משפחתיים, עוברים בירושה ולרוב האישה היא זו המנהלת אותם ואילו בן זוגה תומך "מאחורי הקלעים" ואמון על הפן התפעולי (כ- 70%).
רוב הארגונים נסמכים בעיקר על תרומות כאשר קיימים ארגונים המתווכים
(Intermediaries) בינם  לבין התורמים.

עיקר הנושאים החברתיים שעל סדר היום במדינה וכאלו שהעסקים מקדמים הם:
עוני- כ-12% בתי אב נמצאים מתחת קו העוני, איידס-  חיים כ-280 אלף נשאים במדינה, הגנת הילד- 18.2% עניים / ללא מסגרת חינוכית / נשאי איידס ואוכלוסייה בוגרת- מהווה
כ- 9.4% מכלל האוכלוסייה.

האתגרים העומדים בפני עסקים אלו מגוונים, ולרוב קשורים זה לזה.
המודעות לתחום מעטה ואחת מהסיבות לכך תלויה במערכת החינוך שאינה מקדמת את הנושא. לתחום זה אין עדיין רפורמה חוקית אך בימים אלו עובדים על תיקון לחוק קיים. בהיבט הפיננסי, אין הקצאה של מסגרת אשראי לעסקים אלו וקיימת גישה מוגבלת ביותר למקורות מימון. התחום חסר אנשי מפתח כמו מומחים ואנשי עסקים אשר יפעלו ויקדמו אותו. ויתרה מכך, מי שלרוב יקים וינהל עסק כזה הינו בעל השכלה של תואר ראשון ומטה (לרוב אף הרבה מתחת לכך).

להלן שתי דוגמאות מאלו שהוצגו בפנינו לעסקים חברתיים במדינה:

1."תיק צף"- בעקבות  שיטפונות רבים הפוקדים את וייטנאם, ילדים לא פעם נאלצים לעשות דרכם לבית הספר באמצעות סירות. בעקבות זאת, עלה הרעיון שהתפתח לעסק של ייצור תיק בית ספר עשוי מחומרים המאפשרים ציפה. כך שבעצם התיק משמש כחגורת הצלה ובכך מונע טביעה ומקנה תחושת בטחון לילדים המפוחדים.
בין 40%-50% מהרווחי העסק מוזרמים לארגונים המסייעים לנזקקים יחד עם תרומת
התיקים עצמם.
עסק זה הינו חלק מהתוכנית לעסקים חברתיים אותו יזמה האוניברסיטה. כחלק מהתוכנית, נקנו  מכונות התפירה לצורך ייצור התיקים והעסק מבחינתו , מחויב לדיווחים פיננסיים המאפשרים לבחון באם הוא פועל בצורה הוגנת כלפי עובדיו.

2. "מוצרים מן הטבע"- קהילת איכרים המונה כמאה אנשים מאזור ההרים במדינה, אשר מייצרים ומשווקים מוצרים אותם הם מפיקים מהעצים המקומיים. מוצרים אלו נמכרים לתיירים המבקרים באזור ולאתרי ספא שונים ברחבי המדינה. כמו כן, ניתן לקבל טיפולים במקום המאפשרים התנסות במוצרים ומהווים חלק מהאטרקציה המקומית.
כל העובדות בעסק הן הנשים החיות בקהילה והעסק נמצא בצמיחה מתמדת
בשיעור של כ- 13%.
האיכרים מגדלים את העצים מהם מופקים המוצרים בצורה מבוקרת וייעודית ובכך מנסים לשמור על משאבי הטבע בסביבתם..

אסכם את ההרצאה המרתקת בכך שהיה נראה כי היא רק הגבירה את סקרנותם ורצונם
של הנוכחים באולם לנסוע ולראות בעצמם את הנעשה במדינה ואם אפשר, אז כבר בחופשה הבאה.

 מצגת ההרצאה 01

מצגת ההרצאה 02

תגובות סגורות.