שם הכותב: תאריך: 06 יוני 2015

בשנים האחרונות אנו נחשפים יותר ויותר למבצעי חסרי תקדים של רשתות הספרים גדולות – אחד ועוד אחד, ארבע במאה ועוד מגוון שיטות שיווק שמטרתן לגרום לנו לפתוח את הארנק ולצרוך יותר ויותר ספרים.

שלא תבינו לא נכון – אני בעד קריאת ספרים, במיוחד בעידן של ימנו שבו התרגלנו כל כך לקרוא טקסטים ומסרונים קצרים עד שרמת הריכוז שלנו אינה עולה על זו של דגים. אבל השאלה היא – במה זה עולה לנו? ואני לא מתכוון לכסף, אם כי המחיר אינו זול כלל. אלא, מה המשמעות שצרכנים קונים עוד ועוד ספרים אשר בניגוד למוצרי בידור רבים אחרים, הם אינם בשימוש חוזר לאחר סיומם.

אני עומד מול הכוננית בביתי ורואה שורות שורות של ספרים שקראתי בעבר וספק אם אי פעם אשלוף אותם שוב מהמדף. האין זה בזבוז? הרי לא רק שהשקעתי לא מעט כסף עבורם ולא רק שאני צריך למצוא מקום לאחסן אותם, אלא שהיצור שלהם מגיע על חשבון הסביבה שלנו – עצים שנכרתים ונגרסים ומפעלים שעובדים ומזהמים.

מדוע אין רשתות הספרים פועלות במטרה לצמצם את הבזבוז שהן יצרו אצלנו?

Giving-away-a-book

מעודדים אותנו לקנות ספרים, אבל לא "למחזר" אותם

אילו לרשתות הספרים הייתה יותר אחריות תאגידית הן היו דואגות לטפל בסחורה שלהן גם אחרי תהליך המכירה, למשל – איסוף חזרה של ספרים ישנים לצורך מחזור, עידוד החלפת ספרים בין קוראים, חיזוק הספרים הדיגיטליים. אין ספק שקיים כאן קונפליקט בין הרצון של רשתות הספרים למכור כמה שיותר סחורה ולבין רצון הציבור לצמצם בהוצאותיהם תוך שמירה על צורת חיים "ירוקה". דווקא קונפליקט זה הוא שהוביל ללא מעט מיזמים בתחום החלפת הספרים, האחד מהם הוא מיזם חברתי בשם סוויץ'-בוק אתר חברתי אשר מאפשר לקהילת הגולשים לחפש ספרים להחלפה לפי נושאים, בהתאם לאזור המגורים שלהם החל מהאזור, עיר, שכונה ועד לרמת הרחוב. כך יכול כל גולש לקרוא עוד ועוד ספרים על ידי החלפתם עם שכניו. פתרון זה מאפשר גם לחסוך במקום אחסון וגם בעלויות הגבוהות. המיזם מאפשר להגדיל את קהילת קוראי הספרים בארץ וגם לצמצם משמעותית את תהליכי היצור האינטנסיביים הגורמים נזק לסביבה.

פן נוסף שהאתר מייצר הוא אינטרקציה בין קוראים מאותו הז'אנר, שכן רוב מחליפי הספרים מבצעים החלפה מאותה הקטגוריה שהם קוראים ונחשפים לקוראים נוספים בעלי טעם זהה.

ככל שהטכנולוגיה מתפתחת ויותר אתרים ואפליקציות בתחום נולדות, כך מצטמצמת התלות של קהילת הקוראים ברשתות הספרים, מה שיוביל בעתיד לצמצום בהכנסותיהם. אולי זה השלב בו כדאי לאותן רשתות לעשות חושבים ולבחון מחדש את המעורבות שלהן בקהילה והאחריות שלהן כלפי הסביבה. עדיף להן ליזום מהלכים ולהיות מובילות בתחום מאשר להיגרר לשם ע"י יזמים שקצו במונופולים שנוצרו, ואולי אפילו להגדיל באמצעות מהלך שכזה את ההכנסות.

תגובות סגורות.