שם הכותב: תאריך: 06 יולי 2016

אתחיל ואשאל אתכם, באיזה תאגיד תבחרו להשקיע את כספכם באמצעות קניה, האם תבחרו בתאגיד הדוגל בשמירה על איכות הסביבה, הגנה על בעלי חיים ותרומה לקהילה או בתאגיד המוכר כפוגע בהם? סוגיה זו אולי נראת תמימה ופשוטה אך קריטית מאוד לעסקים. בפרט בעידן המדיה החברתית כיום בה הצרכנים הפכו לשחקנים מרכזיים המשפיעים על החלטות מהותיות של עסקים. בסקר שבוצע ע"י שירלי קנטור התגלה כי  לצרכן הישראלי חשובה הזיקה והאג'נדה החברתית סביבתית של חברות. זאת מעבר למחיר ולאיכות המוצר, הצרכנים מעדיפים ומוכנים לשלם לחברות הפועלות לקידום חברתי ונוהגות באחריות כלפי העובדים, הספקים ואיכות הסביבה.  בנוסף, הצרכן הישראלי סבור כי מעבר למטרתו למיקסום רווחים, על התאגידים לפתור ולקדם סוגיות חברתיות.
נעדיף חברות הפועלות לקידום חברתי כדוגמת חברות המעסיקות עובדים בעלי מוגבלויות. כדוגמא לכך ניתן לראות בחברת התרופות "טלפארמה" שלוקחת חלק באחריות תאגידית חברתית ומקדמת מטרה חברתית לשילוב עובדים עם צרכים מיוחדים, וכיום כ-14% מעובדיה הם חרשים או כבדי שמיעה. הדבר יוצר קשר אחר עם הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים, אהבה וחיבה עבור הפירמה, ההנהלה וצוות העובדים ומוסיף לה לקוחות חדשים ומכאן גם תורם רבות לרווחיה. מעסיקים מעידים על יתרונות העסקת עובדים עם מוגבלויות כמסייעת להרחבת קהל הלקוחות של הארגון עם וללא מוגבלות ואף השגת יתרון בהתמודדות במכרזים בארץ ובחו"ל אשר יוצר בידול מהמתחרים. זאת על- ידי חיזוק תדמית הארגון כבעלת מוניטין חברתי וערכי בעיני הלקוחות.

 

תרבות ארגונית המשקפת את ערכי החברה ואמונותיה מחברת בין העובדים בארגון, בינם לבין ההנהלה והן בין הארגוןל סביבתו החיצונית ועשוי להוות גורם מפתח להצלחת הארגון. אני מאמינה כי כפי שלערכים המובילים את הארגון יש השפעה משמעותית על העובדים כך גם על מחזיקי העניין שלו. מטבענו כבני אדם נטה לאהוב דברים שאנו מזדהים איתם או שקרובים לליבנו. כדוגמא לכך, אנשים הנוטים למעורבות בהגנה על זכויות בעלי החיים יבחרו להשקיע בעסקים שאינם פוגעים בבעלי חיים, כחלק מייצור מוצריהם מתוך נאמנותם לחיות ואמונה שאסור לפגוע בחיות וכן, יחפשו אחר סמל על אריזת המוצר כי אינו פוגע בבעלי חיים. כך גם אנשים הרואים בשמירה על איכות הסביבה כערך חשוב יעדיפו לקנות מוצרים שאינם פוגעים בסביבה בעלי סימון כגון משולש המיחזור. סמלים המתייחסים לנושאים סביבתיים וחברתיים הם בעלי השפעה רבה עבור הצרכנים שמזוהים כיום כצרכנים חכמים יותר המעוניינים שערכי עסקים בהם משקיעים יעמדו בקנה אחד עם אמונותיהם, העדפותיהם ורצונותיהם.

לאור זאת קיימת ציפייה כיום ממעסיקים לקחת חלק באחריות חברתית. בהתאם לדברי שרלי קנטור, יועצת אחריות תאגידית, "צרכנות אכפתית" הינה העדפה למוצרים המטיבים עם בעלי חיים, סביבה, אנשים וערכים תוך החרמת מוצרים הפוגעים בהם.

כידוע, אחד ממרכיבי השיווק הינו מענה על צורך. נראה זאת בכל מהלך שיווקי של עסקים לפרסום מוצר חדש, כיצד ניתן מענה/ פיתרון לצורך הקיים אצלנו. ציפיות הצרכנים מהעסקים כמחזיקי עניין שלהם, הן בעצם הבנה ומתן מענה לצורך הקיים אצל הצרכנים. על כן אני רואה לנכון עבור עסקים לזהות את צרכי הלקוחות לטובתם ולמנף זאת כזיהוי הזדמנות לחדור לפלחי השוק הללו.

shivukit

ציפיות הצרכנים מעסקים לקחת חלק בפתרון בעיות חברתיות וסביבתיות הן הזדמנות לזיהוי צרכי הלקוחות שאותם עסקים יכולים לקדם. אני רואה חשיבות רבה עבור תאגידים לקדם תפיסה ניהולית לשילוב אחריות תאגידית. מדובר בתפיסה ניהולית שהתפתחה מאוד בשנים האחרונות והפכה להיות תנאי לצמיחה עסקית עבור חברות המצליחות להציג אסטרטגיה המתנהלת ע"פ אחריות חברתית.

לאור האמור לעיל, ברגע שארגון בעל אחריות חברתית מצליח לענות על מרכיבים מהותיות בשיווק להצלחת העסק, כגון: בידול, מענה על צורך, חיבור ואהדה לחברה הגורם לחיזוק המותג וזיהוי פלחי שוק חדשים. מדובר בנושא מהותי עבור פירמות, למען הצלחתם הארגונית עליהם קודם לכן לזהות את צרכי לקוחותיהם לשילוב אחריות חברתית בתאגיד, למנף זאת ולקחת זאת כאתגר הנותן לצרכנים מענה לצרכיהם ומכאן מוביל להצלחה עסקית.

תגובות סגורות.