שם הכותב: תאריך: 23 יוני 2016

כיום המודעות לבריאות ותזונה נכונה גוברת והציבור מפעיל לחץ על חברות המזון לשתף ולספק מידע אמיתי אודות רכיבי מוצריו. הצרכנים כיום חכמים יותר ומטילים ספק במזונות רבים ובפרט במזונות הנמצאים בקטגוריות הבריאות.
נגישות פירוט מרכיבי המוצרים הלא בריאותיים והתייחסות לצריכה היומית המומלצת ממנו בחזית אריזת המוצר הינו דבר הקיים כבר בחו"ל וחשוב מאוד גם לצרכן הישראלי אך השינוי טרם נכנס כרגולציה בישראל. זוהי החלטה דרמטית שעשויה להתקבל בארץ לסימון והבלטת הרכיבים הלא בריאותיים בחזית האריזה ובתוספת פירוט על הצריכה היומית המומלצת.

בהתאם ל מחקרי נילסן כ-59% מהצרכנים בעולם מתקשים בהבנת הסימון התזונתי על גבי אריזות מוצרי מזון. השאלה המהותית ומוכרת בסוגיית האחריות התאגידית היא על מי חלה האחריות לדאוג לצרכן, על הצרכן עצמו? על החברות? בעזרת חקיקה של משרד הבריאות? ראינו לאחרונה התנערות מציד משרד הבריאות  יצא קמפיין במטרה להעלות את מודעות הציבור לרכיבים הלא בריאים הנמצאים בצורה מופרזת בסל הקניות שלנו. הקמפיין עורר את דעת הציבור כשהציג מזונות עתירי רכיבים לא בריאים וקרא לציבור לבדוק היטב את רכיבי המזונות שהוא צורך כדי להימנע מאכילתם ( -כגון: מזונות מעובדים, חטיפים משקאות ממותקים) וכשהדבר גרם לפגיעה בחברות המזון, החל משרד הבריאות להסיר את הפרסומים הללו.

המודעות לבריאות גוברת הן בקרב הצרכנים והן בקרב חברות המזון, אנו חשופים לפרסומים רבים בנוגע לטיב הבריאות במזונות רבים כגון עודף מלח וכולסטרול, במוצרים שלכאורה נראים ומשווקים כ"תמימים" ו"בריאים". הצרכנים מצפים למזון בריא יותר גם מחברות המזון ומצפים מהם לקחת חלק ולספק צרכן את המידע הדרוש לו כדי לקבל את ההחלטה האם לצרוך או לא את המוצר. ניתן לראות גם שחברות מזון גדולות החלו בתהליך שינוי רכיבי מוצריהם. -כמובן שהכל נעשה כחלק או בשילוב של מהלך שיווקי ופירסומי כדוגמת מקדונלדס, שדאגה להתאים את רכיבי המוצרים שלה לתפריט בריאותי יותר תוך פירוט לצרכן על ערכו התזונתי. כחלק מהתפתחות המדיה אנו כבר רגילים לקבל את המידע ישירות ללא צורך בחיפוש ומאמץ- אפשר לראות זאת כיום  כאשר במקום פוסטים ארוכים מעדיפים להשתמש בתמונות וסרטונים קצרצרים. וכך גם בסופר. כבר נמאס לנו להשקיע זמן רב מול המדף בחקירת מרכיבי המוצר. הצרכן הפך לחכם יותר והוא דורש מידע. ומי שיסתיר- יקבל התייחסות שלילית ויתפס כלא אמין.

באופן אישי בתור ספורטאית המקפידה על תזונה נכונה, אני מחשיבה את עצמי כצרכנית שעושה קניות מושכלות כשאני קוראת היטב את רכיבי המוצרים- ויודעת לחפש אחר הרכיב הלא בריא. -מנגד אני חשה תיסכול בכל פעם שאני נחשפת לחוסר בידע תזונתי אצל אנשים אחרים כתוצאה מפרסום שגוי. לדוגמא בפירסום קורנפלקס קיימת התניה המשלבת תזונה עם ספורט, כאשר הפריזנטור הוא שחקן הכדורסל עומרי כספי. כתוצאה מכך לעיתים אני נחשפת לאנשים שאוכלים קורנפלקס עם חלב לאחר האימון במחשבה שזו הארוחה האידיאלית עבורם- חלבונים ופחמימה בדיוק כפי שהגוף דורש לאחר אימון- טעות– הם בעצם אכלו ממתק וזאת לאור כמויות הסוכר הרבות שבו .

כיום בעידן המדיה החברתית, ממליצים לחברות לעבוד בשקיפות כצעד בונה אמון בין החברות לסביבה. הצרכנים היום הפכו להיות שחקנים מאוד מרכזיים המשפיעים על החלטות מהותיות של החברות. אנו דורשים מפירמות להציג שקיפות במוצריהם.

ללא שם

להציב לנו את האמת בפנים, בפשטות. כך שאחריות קבלת ההחלטה המושכלת היא של הצרכן. דוגמאות לחברות מזון שהשכילו לתת לצרכניה את המענה לצורכיהם כמו שקיפות מידע ומענה תזונתי הטוב לבריאותיהם הן יוניליבר ומקדונלדס שהפנימו שצורך הצרכנים אינו עומד בקנה אחד עם מוצריהם והחלו על דעת עצמם, ללא רגולציה, לבצע מהלך לשינוי רכיביהם הפחות בריאותיים כמו הפחתת רכיב הסוכר וכל זאת תוך שיווק, פרסום והסברה לצרכן שכעת המוצר שלהם טוב יותר עבורו. אלו הן החברות שהצרכנים יקדמו ובזכותם החברה תצליח.

עולה מהכתבה כי תעשיית המזון בסך הכל מקדימה את משרד הבריאות והרגולציות בקידום נושא הבריאות במזון. המהלך כרגע מובל על ידי חברות המזון הגדולות כגון תנובה ושטראוס. רק כאשר ההחלטה הרשמית תתקבל מאיגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, היא תחייב את כל החברות בו. כלומר מדובר על מעין הקדמת תרופה למכה, הרי בחו"ל זה כבר קיים ובקרוב גם אצלנו, הצרכנים דורשים את המידע החשוב הזה. נראה כי מתוך הנחה של חברות המזון שחוק פרסום הרכיבים הלא בריאים בפרונט האריזה יכנס לחוק גם בארצנו, הן מנסות לבצע קודם לכן שינוי כך שמוצירהם יהיו בריאים יותר, על מנת שבבוא היום כשהחוק יכנס, הם לא יפגעו מהצגת מוצר לא בריא לצרכנים.
מדובר בשינוי מאוד משמעותי עבור חברות מזון רבות וחלקן יכולות להיפגע אף בצורה קריטית כשהדרישה תופיע כחוק, אך מנגד, אם החברות הללו ידעו לראות במהלך זה הזדמנות ואתגר אולי הן תוכלנה לשנות מעט את רכיביהם למען בריאות הצרכן, או ליצור את מוצריהם באריזות קטנות יותר היכולות להתאים לכמות הצריכה המומלצת ביום. בכל מקרה, הצרכנים דורשים- תנו לנו את כל הפרטים וכל האמת, אנחנו כבר נחליט האם לצרוך את המוצר.

תגובות סגורות.