שם הכותב: תאריך: 15 ינואר 2017

חברות רבות כבר הפנימו – בין אם מדובר בדרישה רגולטורית, או מתוך חיבור אידיאליסטי לערכים המקודמים, לקיימות ולאחריות חברתית תאגידית קיים ערך רב. בין אם זה בא לידי ביטוי במחזור החומרים הקשורים לייצור, בניה ירוקה של חברה, או אפילו תרומה מתמשכת ואפקטיבית לקהילה שבה נמצא המפעל של החברה, כל אלו משמעותם אחת – החברה לוקחת בחשבון את כל מחזיקי העניין וגורמים נוספים, כגון ההשלכות החברתיות והסביבתיות של פעילותה, כחלק מהמודל העסקי שלה בתהליך הייצור, השיווק והתפעול שלה.

בשבוע שעבר התקיימה ועידת התחזיות 2017 של עיתון כלכליסט, ועידה המתקיימת זו השנה החמישית, שבה מתעתדים הדוברים לשרטט את התחזיות הכלכליות לשנה הקרובה במגוון נושאים. לנושא הקיימות העסקית בוועידה הוקדש פאנל בו השתתפו – מאיה יעקבס- מנכ"לית עמותת צלול, משה מרי- מנכ"ל נספרסו ישראל ועמית שגב- משנה למנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי. חברי הפאנל הציגו כיצד הם נוהגים כיום על פי עקרונות קיימות עסקית , דרכים בהם הם רואים לנכון להשפיע בתחום זה מתוך התאגיד שבו הם פועלים וכן פרויקטים עתידיים שהתאגידים צפויים לקחת בו חלק.

עמית שגב סיפר כי עיקרון הקיימות העסקית בחברה הוטמע על ידי בעלת השליטה שרי אריסון לפני שנים, כאשר מעטים ידעו במה מדובר. לעומת זאת, לטענתו כיום הערכים של קיימות עסקית מוטמעים ב"די אנ איי של החברה" וכי ערכים אלה מנתבים את בחירת הפרויקטים לפרויקטים ש"מדברים" קיימות עסקית. למשל, סירוב החברה להשתתף בבניית תחנת כוח פחמית, בשל הזיהום הסביבתי בנוצר בעת השימוש בה.

דוגמה ליישום קיימות עסקית בחברת נספרסו ישראל, כפי שהועלתה על ידי מנכ"ל החברה, היא ההתייחסות לקפה קודם כל כמוצר חקלאי וכמוצר כזה, על נספרסו לקחת בחשבון את ההשלכות שיש על אופן ייצורו, על השטח והסביבה שבו הוא גדל, על הכשרת ורווחת החקלאים שמגדלים אותו ודאגה לכל צרכיהם, כולל חינוך לילדיהם. כמו כן, לשאלת מאיה יעקבס, ציין המנכ"ל כי בסוגיית מחזור הקפסולות, מכיוון שהאלומיניום ממנו עשויות הקפסולות ניתן למחזור, החברה מפעילה מיזם מחזור קפסולות בכל רחבי העולם. עם זאת, המנכ"ל ציין כי אין אפשרות למחזר את הקפסולות בארץ, לכן הוקם בארץ מערך איסוף קפסולות על ידי החברה. אמנם לא הייתה התייחסות נוספת לנושא במסגרת הפאנל, אך ייתכן כי מחזור קפסולות בישראל לעומת חלופת האיסוף בארץ והמחזור בחו"ל של הקפסולות כפי שמתבצע בפועל על ידי החברה כיום, לא אפשרי מכיוון שכמות הקפסולות הנמכרת אינה מצדיקה את קיומו של מערך מחזור בארץ, או שלא נמצאה אפשרות לשיתוף פעולה עם חברה מקומית שתוכל לבצע את מחזור הקפסולות בארץ במחיר המשתלם לחברה, וחבל על כך.

ss

ייתכן כי חלק מהקוראים יחשבו כי מדובר בסך הכל במהלכים שמשתלמים ומועילים לחברה המבצעת אותם ולא נובעים בהכרח מחזון, אידיאולוגיה או מטרה מסוימת העומדת לנגד עיניהם כאשר הם בוחרים לייצר מוצר מסוים או לדאוג לרווחתו של עובד כזה או אחר. ובכן, סביר להניח כי מכיוון שמדובר בחברות שמקדמות את עסקיהן בשוק תחרותי, הן פועלות על פי מודל עלות / תועלת, אך בארגון ששם לעצמו כמטרה לקדם ערכי קיימות בחבר, לא בהכרח קיימת סתירה בין השניים. בהקשר זה, מציין מנכ"ל נספרסו כי לקוחות לא בהכרח רוכשים יותר מוצרים של חברה בעלת ערכים "ירוקים" יותר, אלא התגובה של הלקוחות הקיימים לרפורמות ומהלכים בעלי ערך חברתי וסביבתי שהחברה מבצעת, יוצרים תגובות חיוביות כלפיי החברה.

שינויים מתרחשים לאט

אם נסתכל על הכותרות שפורסמו בעקבות הוועידות של השנים הקודמות בוודאי הייתם יכולים למצוא פאנלים בנושאים גיאופוליטיים כלכליים, על מתווה הגז, על רפורמה כזו או אחרת בשוק החיסכון הפנסיוני, או הבנקאות או אפילו דיוני על שכר הבכירים במשק. אבל סיכום של פאנל בנושא קיימות או אחריות חברתית תאגידית לא נמצא . על כן, משמח שנושא הקיימות העסקית קיבל מקום בוועידה של השנה וכן סיקור על הנושא, בתקווה כי הוועידה תרמה לחשיפתו של התחום בפני תאגידים נוספים וכי המגמה של העלאת המודעות ושינוי בהשלכות הסביבתיות והחברתיות של פעילות התאגידים ימשיך ויתפתח בקרב תאגידים רבים בישראל ובחו"ל.

 

תגובות סגורות.