שם הכותב: תאריך: 01 דצמבר 2014

זוהי ההצהרה השיווקית –צרכנית המתנוססת בראש דף הכניסה וההרשמה של אתר האינטרנט פייסבוק. האתר שצבר פופולאריות עצומה במהלך העשור האחרון מיצב את עצמו כראש חץ המדיה החברתית העולמית והפך לכיכר העיר המקומית והגלובאלית כאחד. ההצהרה המוזכרת לעיל נולדה כתוצאה מפעילותם של חורשי רע שהחליטו להפיץ שמועה שקרית כי פייסבוק עומד להשיק מדיניות חדשה, במסגרתה השימוש באתר יהיה כרוך בתשלום.

01

באופן מיידי קמו קבוצות רבות שמחו כנגד המהלך, מה שהביא את מנהלי פייסבוק להצהיר קבל עם ועדה על כך ששמועה זו היא שקרית, ואף להצהיר על כך באופן מובהק ומתחייב באתר עצמו

01

אבל עבור מי באמת השימוש בפייסבוק חינם?

זמן קצר לאחר שהוקם האתר חולקו החשבונות בו לפרופילים אישיים, קבוצות ודפים רשמיים, כאשר התכנים המפורסמים בנ"ל משותפים באופן אוטומטי לחברים השונים. אך בשנים האחרונות, בעוד שתכני הקבוצות והפרופילים האישיים המשיכו להיות משותפים באופן מלא (ואף קיבלו חיזוק בדרכים שונות) סבלו הדפים הרשמיים מירידה חדה בחשיפה. מהלך זה הושק על ידי תאגיד התקשורת הענק במטרה להפעיל לחץ על מנהלי הדפים להשקיע כסף בפרסום ממומן בפייסבוק ולחשוף בתשלום את התכנים אותם זכו לשתף ללא תמורה בעבר, כאשר הסובלים העיקריים ממגמה זו הם עמותות וארגונים חברתיים.

במשך שנים הורגלו חברות מסחריות ועמותות בשיתוף התכנים שלהם באופן האפקטיבי ביותר באמצעות פייסבוק. אך בעוד שהראשונים משתמשים בו כאחת מיני פלטפורמות פרסום, עבור האחרונים משמש האתר כאמצעי כמעט בלעדי לגיוס מתנדבים, כספים ועוד. ארגונים כגון העמותות אנוש, צליאק בישראל וראשון אוהבת חיות הן הסובלות העיקריות מהמהלך. אין ספק כי דרישה חדשה זו נחתה כמכה ניצחת על העמותות שרובן מתקשות גם כך בהתנהלות עם תקציבים נמוכים ופעמים רבות אף זעומים.

לאחרונה אשתי ואני נהנו מהופעה שכל הכנסותיה מוקדשות לבניית חווה טיפולית לכלבים שעברו התעללות. שבועיים לפני ההופעה הופיעו פרסומות בדבר מופע ההתרמה בעת הגלישה בפרופיל הפייסבוק שלי. לא קשה לנחש כי חלק לא מבוטל מן ההכנסות מצא את דרכו לחשבון הבנק של אותו אתר אינטרנטי שהפך למונופול בתחומו.

אני מאמין בשוק חופשי ומאמין שעל כל עסק להרוויח על מנת לשרוד בעולם הכלכלי של היום, ועדיין, אני מאמין שיש מקום לרגישות, אחריות תאגידית וכוונה טובה – ושבכל כלל צריך להגדיר יוצאים מהכלל, שלא יאלצו לסבול כתוצאה ממדיניות כלכלית כזו או אחרת. אחרי הכל, אנחנו – הגולשים התומכים בעמותות וארגונים אלו, המוצר עצמו אותו מוכרים מנהלי הפייסבוק למפרסמים.

01

 

 

 

תגובות סגורות.